Aleksandar Berkman - Šta je to komunistički anarhizam?

23. Anarhisti koji nisu komunisti

Pre nego što nastavimo, hteo bih da ukratko nešto objasnim. Dugujem to anarhistima koji nisu komunisti.

Treba da znaš da nisu svi anarhisti komunisti: ne veruju svi oni da je komunizam - društveno vlasništvo i podela po potrebama - najbolji i najpravedniji ekonomski sistem.

Prvo sam probao da ti objasnim komunistički anarhizam jer je on, po mojoj proceni, najpraktičniji i najpoželjniji oblik društva. Anarhokomunisti smatraju da se anarhija može razviti jedino u komunističkim uslovima i da su jedino tada jednake slobode, pravda i svačije blagostanje svakome osigurani bez diskriminacije.

Postoje ipak i anarhisti koji ne veruju u komunizam. Možemo ih uopšteno podeliti na individualiste i mutualiste1.

Svi anarhisti se slažu oko jednog fundamentalnog stanovišta: država znači nepravdu i tlačenje, ona je nasilna i porobljivačka i najveća prepreka razvoju i rastu čovečanstva. Oni svi veruju da sloboda može jedino da postoji u društvu gde ne postoji prinuda bilo koje vrste. Svi anarhisti imaju zajedničko osnovno načelo o ukidanju države.

Oni se ne slažu najviše u sledećim tačkama:

Prvo: način na koji ćemo doći do anarhije. Anarho-komunisti govore da jedino društvena revolucija može da ukine državu i stvori anarhiju, dok anarho-individualisti i mutualisti ne veruju u revoluciju. Oni smatraju da će se sadašnje društvo postepeno iz države razviti u uslove bez države.

Drugo: anarho-individualisti i mutualisti veruju u privatnu svojinu što je protivno stavovima anarho-komunista koji u instituciji privatnog vlasništva vide jedan od glavnih uzroka nepravde i nejednakosti, siromaštva i bede. Individualisti i Mutualisti podržavaju tezu da sloboda znači "svačije pravo na proizvode svog rada"; što je naravno ispravno. Sloboda stvarno to znači. Samo pitanje nije da li neko ima pravo na svoj proizvod, već da li tako nešto uopšte postoji kao što je lični proizvod. U prošlim poglavljima sam pokazao da to u modernoj industriji ne postoji: sav rad i svi proizvodi su delo društva. Stoga argument o pravu pojedinca na svoj proizvod nema praktičnu osnovu.

Takođe sam pokazao da razmena proizvoda ne može biti individualna ili lična dokle god se ne upotrebljava sistem profita. Pošto se vrednost nekog dobra ne može precizno odrediti, nijedno cenkanje nije nepristrasno. Ova činjenica nas dovodi do, po mom mišljenju, društvenog vlasništva; tj. komunizma, kao najupotrebljivijeg i najpravednijeg ekonomskog sistema.

Ali kao što sam napisao, anarho-individualisti i mutualisti se ne slažu sa anarho-komunistima oko ovog pitanja. Oni tvrde da je uzrok ekonomske nejednakosti monopol i da će monopol nestati nakon ukidanja države, jer je on moguć jedino uz državne privilegije i zaštite. Slobodna konkurencija, kako oni izjavljuju, će da uništi monopol i sve njegove loše posledice.

Anarho-individualisti, sledbenici Štirnera i Takera, kao i tolstojevci koji ne veruju u otpor, nemaju nikakav jasan plan o ekonomskom životu u anarhiji. Mutualisti, sa druge strane, predlažu potpuno nov ekonomski sistem. Oni veruju kao i njihov učitelj, francuski filozof Prudon, da su uzajamno bankarstvo [mutual banking] i krediti bez kamate najbolji oblik privrede bezdržavnog društva. Po njihovoj teoriji, slobodni krediti i omogućavanje da se posudi novac bez kamate će težiti da izjednače prihode i smanje profite na minimum i time bi eliminisale kako bogatstvo tako i siromaštvo. Slobodni krediti i konkurencija na otvorenom tržištu doveli bi do ekonomske jednakosti dok bi ukidanje države osiguravalo jednaku slobodu za sve. Društveni život mutualnih zajednica kao i individualističkog društva bi se zasnivao na svetosti dobrovoljnog dogovora i slobodnog ugovora.

Ovde sam samo ukratko predstavio najosnovnije crte anarho-individualističkih i mutualističkih stavova. Svrha ovog rada nije da ulazi u detalje onih anarhističkih ideja za koje autor misli da su pogrešne i neprimenljive. Ja, kao anarho-komunista, hoću da predstavim čitaocu poglede koje smatram kao najbolje. Ipak, mislim da je fer da te obavestim o postojanju drugih, ne-komunističkih, anarhističkih teorija. Ukoliko želiš da ih bolje upoznaš, predlažem ti da pogledaš listu knjiga u dodatku o anarhizmu uopšte.


- - - - - - - - - - - - -
1 Mutualisti, iako sebe ne nazivaju anarhistima (verovatno zbog toga što je ime toliko puta pogrešno protumačeno) su uprkos tome anarhisti, jer ne veruju u državu i politički autoritet bilo koje vrste. (mutual eng. - uzajaman, zajednički, opšti)

Naslovna (Šta je to komunistički anarhizam) | Sledeća (Zašto nam je potrebna revolucija?)